221016 KA EBRU

Enthousiaste EBRU kunstavond

Afgelopen woensdag maakte een dertigtal leden van kunstvereniging Ars Longa uit Son en Breugel kennis met de EBRU-kunst. De “meesters” van de Stichting Inclusio namen hen aan de hand mee, in de verrassende wereld van de kunst van het marmeren.
De stichting Inclusio wil zo veel mogelijk bijdragen aan onze samenleving, die hun deuren voor hen (onze landgenoten van Turkse komaf) opent en hen een nieuw leven , vrijheid en hoop geeft. En wat is dan mooier dan enthousiaste mensen inwijden in de Ebru-kunst, die ontstaan is in de regio Turkistan rond de 14e eeuw. De Ebru-techniek groeit snel in populariteit en wordt al toegepast door grote modebedrijven en in woondesign.
Hoe gaat het…….In een marmerbak, gevuld met water (met gom of zeewier) wordt met paardenhaar verf (pure pigmenten en ossengal) gedruppeld. De verf blijft drijven, waarna er patronen op worden “geschilderd” met een pin, kwast of kam. Daardoor ontstaat het marmereffect. Tot slot wordt de drijvende verf op papier overgebracht. Het resultaat is altijd verrassend, uniek en niet reproduceerbaar.
De Ars Longaleden mochten ieder hun eigen Ebru-kunstwerk maken. En dat gebeurde ijverig en met veel enthousiasme. De “wow!”s, “prachtig!” en “hoe is het mogelijk” waren niet van de lucht. Dus zonder twijfel zal menig huis in Son en Breugel nu gesierd worden door een prachtig Ebru-kunstwerk. De “meesters” Arzu Güven en Mustafa Aydemir kregen terecht lof en grote dank. Zo werd het een onvergetelijke avond vol kunst maar ook met een wederzijds zeer gewaardeerde kennismaking met onze nieuwe landgenoten. En dat zal niet de laatste keer zijn….!

Hieronder een impressie van de avond en een overzicht van alle gemaakte kunstwerken

221102 Filmcyclus

Filmcyclus najaar 2022: “Heaven”

Elk half jaar kiezen we een thema en vertonen drie films die bij dit thema passen.
Dit najaar hebben we als thema gekozen: “Heaven”.

Er zijn veel films gemaakt met “heaven” in de titel en als leidmotief.
“As it is in Heaven” is een goed voorbeeld. Omdat de meesten van ons die wel kennen tonen we die dus niet.

Welke we wel gaan tonen, mogen we van Filmservice, die de vertoningsrechten beheert, niet publiek melden
(tenzij we een veel duurdere licentie nemen).

Gerichte mailing met vermelding van titels naar een besloten groep van leden en geinteresseerden mag wel, en dat doen we dus ook. De leden hebben het najaarsprogramma inmiddels ontvangen en krijgen de aankondigingen.
Bent u geen lid, maar wel geinteresseerd? Stuur een email naar films@arslongakunst en u krijgt onze film-nieuwsbrief.

220531 NFT

Ars Longa geeft eigen NFT uit

U heeft het misschien wel gelezen: NFT’s staan voor digitale kunst en verzamelafbeeldingen.
Volgens sommigen is het een revolutie in kunstbeleving en kunsthandel; er wordt inmiddels jaarlijks voor zo’n 20 miljard euro in gehandeld. Volgens anderen is het een voorbijgaande hype, een piramide spel.
Meedoen is ook niet makkelijk: je hebt ineens cryptomunten zoals bitcoins nodig, een wallet, toegang tot de blockchain. Allemaal behoorlijk abstracte en ingewikkelde dingen.
En wat heb je dan eigenlijk, als je een NFT hebt gekocht?

In de komende kunstcafe’s verkennen we deze wonderlijke wereld, op ludieke wijze, steeds iets verder. Tijdens het kunstcafe van juni introduceren we de Ars Longa NFT, die we -zoals dat heet – zelf gemunt hebben. In de traditie van de vele NFT-verzamelingen, zijn de Ars Longa NFT’s variaties op het poppetje, de “Art Lover”, uit het Ars Longa logo. Ieder lid krijgt er een.
U krijgt er ook uitleg bij hoe het werkt, en waarom de Ars Longa NFT wel makkelijk te begrijpen is en ….. wat voor kunstzinnige eigenschappen hij heeft.
Anders dan bij gangbare NFT’s is het niet een vaste collectie, door een kunstenaar uitgegeven om inkomsten te verkrijgen.

Bij ons gaat het om het spel, niet om de knikkers.
Het eerste spelelement is dat als u twee Ars Longa NFTs heeft, u kunt ze laten paren en dan ontstaat een nakomeling, ook weer een unieke afbeelding. Overerving van eigenschappen gebeurt volgens de moderne genetica, zoals vastgelegd in de wetten van Mendel. Elke Ars Longa NFT heeft een paar digitale chromosomen waarin de eigenschappen worden vastgelegd.

Ook kunt u in het najaar uw NFT laten muteren, en zo maken we samen een bonte verzameling “Art Lovers”.
Hier kunt u de presentaties bekijken die tijdens het kunstcafe van juni en augustus zijn gegeven

220604 AL NFT @ KC

220806 AL NFT @ KC

220511 ALV

Ars Longa Ledenvergadering en NFT-presentatie

Hieronder kunt u de presentatie die gebruikt werd tijdens de ledenvergadering van 11 mei 2022 nog eens zien.
Daaronder (na enig geduld voor het laden van de presentatie) kunt u de presentatie over de Ars Longa NFT nog eens nalezen.

220509 AL NFT

22H1 films

Filmcyclus voorjaar 2021: Clint Eastwood

Elk half jaar kiezen we een thema en vertonen drie films die bij dit thema passen.
Dit voorjaar hebben we als thema gekozen: Clint Eastwood.

Eastwood is al ruim 60 jaar actief, niet alleen als acteur, maar ook als regisseur en producer.
De meeste mensen kennen hem van de tv serie “Rawhide”, en van Sergio Leone’s westerns als “the Good, the Bad and the Ugly”.
De eerste film die wij dit voorjaar vertoonden was “Dirty Harry”, waarin Clint Eastwood een politieinspecteur speelt die een seriemoordenaar moet arresteren.

Op 12 en 26 april tonen we nog twee films met/van Clint Eastwood.
Vanwege de kosten van de filmlicentie kunnen we de titels van de films vooraf niet publiek aankondigen, maar wel in besloten kring. Wilt u weten welke films we tonen, zodat u deze mogelijk kunt bijwonen?
Wordt dan lid van Ars Longa (voor maar € 12.50 per jaar) of geef u op voor de nieuwsbrief met informatie over de te draaien films via films@arslongakunst.nl

220323 KA Paredaens

Kunstavond Digitale videokunst

Na 2 jaar corona organiseren we eindelijk weer een echte kunstavond.
En direct een bijzondere, want we hebben een eminente spreker bereid gevonden te vertellen over de kunst die hij maakt en die ook de tonen.
Jan Paredaens was hoogleraar informatica aan de Universiteit Antwerpen, aan de Technische Universiteit Eindhoven en aan de Vrije Universiteit Brussel.
Sinds zijn emeritaat produceert hij abstracte video’s, abstracte werken met een wetenschappelijke en/of wiskundige inslag.
Concreet tonen deze video’s een interactie tussen kleuren, geluid en beweging die de kijker een onverwachte en fascinerende ervaring geven.
Jan Paredaens toont ons zijn werken en gaat er ongetwijfeld boeiend over vertellen.

Woensdag 23 maart om 20:00 in de Sonnerie