190206 KA

Filmcyclus voorjaar 2019

Elk half jaar kiezen we een nieuw thema voor de drie films die we dan gaan draaien.
Dit voorjaar is het thema: Roadmovies.
We hadden ruime keuze, want er zijn veel films waar iemand de weg op gaat:
om ergens heen te gaan, om iets te ontvluchten, of zomaar voor het avontuur.

Dinsdag 19 februari: The Bucket List.

Je leeft maar een keer, dus waarom verlaat je het leven niet met stijl? Dat is wat twee kamergenoten op de kankerafdeling, een opvliegende miljardair (Jack Nicholson) en een intelligente automonteur (Morgan Freeman), besluiten te doen als ze het slechte nieuws horen. Ze maken een lijst van dingen die ze nog willen doen voor hun dood en gaan de wijde wereld in voor het avontuur van hun leven. Vrije val met een parachute? Gedaan. Met een Shelby Mustang over een circuit racen? Gedaan. Naar de grote pyramide van Cheops staren? Gedaan. De vreugde in hun leven ontdekken voorhet te laat is? Gedaan! Onder de behendige regie van Rob Reiner spelen de twee grote sterren met hart en ziel een geestige en listige rol in dit geïnspireerde eerbetoon aan het leven waarin bewezen wordt dat nu het beste moment is

Dinsdag 19 maart: The World’s fastest Indian.

De excentrieke Nieuw Zeelander Burt Munro (Anthony Hopkins) droomt er sinds zijn jeugd al van ooit het snelheidsrecord te breken op zijn Indian motor en wijdt zijn leven aan het perfectioneren van zijn klassieke motor. Niets of niemand kan Burt Munro ervan weerhouden om zijn dromen te verwezenlijken. Hij vertrekt naar de Bonneville zoutvlaktes in Utah voor de ultieme test van zijn Indian tijdens de Speed Week.

Woensdag 6 februari: Il Sorpasso.

Een nerveuze saxofoon jaagt een open Lancia Aurelia Sport door een hete Romeinse buitenwijk. De charmante klaploper Bruno (Vittorio Gassman) bestuurt hem, de jonge student Roberto (Jean-Louis Trintignant) is zijn onwillige gezelschap.
De road-movie Il sorpasso (‘De inhaalmanoeuvre’, 1962) voert hen weg van Rome. Overal waar ze aanleggen, in bars, in de nachtclub, aan het strand, wordt er op de dansvloeren getwist. Niet vrolijk maar mechanisch, serieus. Het lijkt wel werk.
De komi-tragedie Il sorpasso begint superieur luchtigjes en raakt onverhoeds aan een menselijk tekort: de onmogelijkheid om jezelf te veranderen, zelfs al heb je daar je ziel voor over