Ars Longa lustrum uitgesteld

Vanavond, dinsdag 29 september, zijn de leden die zich hadden opgegeven voor de lustrumviering van donderdag 1 oktober, geinformeerd over het aflasten en uitstellen van de twee geplande bijeenkomsten met onderstaande email

Beste kunstliefhebber,

We hadden ons erg verheugd op de lustrumviering a.s. donderdag.
Samen hebben we een prachtige verzameling afbeeldingen en verhalen over kunst gemaakt, die we feestelijk met elkaar zouden gaan delen.

Maar helaas…. Vanwege de weer oprukkende corona en de gisteren aangekondigde maatregelen hebben we besloten de bijeenkomst uit te stellen.
Samenkomen met zo’n grote groep voelt weer minder veilig – en een aantal van u heeft daarom vandaag afgezegd.
Daar komt bij dat we vanwege de vroege sluiting van de horeca geen tweede sessie kunnen houden, en na overleg met de Sonnerie bleek deze ook niet makkelijk te verzetten.
Een feestje met de helft van de genodigden is geen feestje.

We stellen de lustrumviering dus uit tot een later moment, als de beperkingen weer zijn opgeheven.
We gaan dan alsnog alle verhalen en afbeeldingen delen, en houden ze tot die tijd als een verrassing.

Als u vragen of opmerkingen heeft, reageer dan gerust. We proberen ze zo goed mogelijk te beantwoorden.

namens Ars Longa,
Eddy Odijk

Ars Longa lustrum op 1 oktober: Uw bijdrage

Ars Longa is in het voorjaar van 2000 opgericht en bestaat dit jaar dus 20 jaar.
Vanwege corona hebben we de viering ervan uitgesteld tot het weer kon, en de viering aangepast aan de huidige normen voor samenkomsten.
Op 1 oktober gaan we dit 4e lustrum vieren met een bijzondere lustrum-kunstavond, die ….. gevuld gaat worden met bijdragen van Ars Longa leden.

Wat willen wij vieren op de avond van donderdag 1 oktober?
Wij communiceren al 20 jaar over kunst. We kijken, we luisteren, we reizen, we inspireren elkaar, we maken plannen om samen te werken en we luisteren naar elkaars verhalen.
Dat is waar we aandacht voor willen op 1 oktober: luisteren naar elkaars verhalen over kunst.
We komen bij elkaar op anderhalve meter afstand om te kijken en te luisteren naar wat ons ooit echt (of het meest) heeft geraakt in de kunst. Dat kan zijn een schilderij, een tekening, een beeldhouwwerk, een gebouw, een foto, een video, een object, een illustratie en voor de dichters onder ons, een gedicht of stukje proza.

Voor uw bijdrage, stuurt u ons:
* Een foto van het kunstwerk.
Vraag hulp (by Ars Longa bestuursleden of des-kundige vrienden) als het vinden van een foto en/of het versturen van een foto of klein stukje (paar minuten) video een probleem is.
Een smartphone foto van een egaal belicht werk is prima, een internet plaatje van meer dan 800×800 px ook.
* De gegevens voor zover bekend.
Voor zover aan de orde of bekend: de naam van de maker, de titel, het jaartal, het formaat.
* Een tekst.
In verband met de beoogde communicatie is dit onderdeel natuurlijk het leukste deel van de activiteit.
Voeg daarom in enkele volzinnen uw verhaal aan het kunstwerk toe.
Waardoor of waarom raakte dit werk u, waarom houdt u van dit werk, wat maakte zoveel indruk.
Behalve het kunstwerk zelf kunnen het ook de omstandigheden zijn die het mogelijk maakten dat u zo diep geraakt werd.
Of misschien vindt u het gewoon mooi zonder bijzondere rede.
Het helpt om, voordat u iets opschrijft, met anderen een korte tijd over het gekozen kunstwerk te praten.
* De naam van de inzender.
Uw naam staat misschien al boven aan het mailtje, maar soms is dat een andere naam.
Daarom graag ondertekenen met uw naam die wij kennen.
* p.s. Geef even aan of u de tekst zelf wilt voorlezen of dat u hem in geprojecteerde toestand door de kijkers zelf laat lezen.

Wij maken een powerpoint van alle inzendingen, van de foto van het kunstwerk alsook van de tekst. We stellen het op prijs als u die tekst zelf wilt voorlezen, maar dit is zeker niet verplicht. De lengte van de tekst mag ongeveer 2 of 3 minuten in beslag nemen bij het voorlezen of het via projectie laten lezen.
Om een en ander toe lichten, heeft Annelies een voorbeeld gemaakt dat we hierbij voegen.

Inzendingen dienen voor 24 september gestuurd te worden per email naar nieuws@arslongakunst.nl.
(liefst eerder zodat we niet alle inzendingen tegelijk hoeven te verwerken, en u eventueel nog een betere foto kunnen vragen)

Door inzending bent u verzekerd van een plaats tijdens de lustrum-kunstavond.
Afhankelijk van het aantal bijdragen kunnen we besluiten om twee sessies te houden.
Na 24 september weten we of/hoeveel plaatsen we nog beshikbaar kunnen stellen voor leden die geen inzending hebben gedaan.
Oftewel: Doe mee, wees erbij

Catherine Deneuve
Filmcyclus najaar 2020

Europa’s grootste filmster wordt ze wel genoemd.
Catherine Deneuve heeft in elk geval een indrukwekkend oevre van meer dan 50 films.
Dit najaar maken we de filmcyclus af en draaien we drie van naar films.

Indochina

De film speelt tegen de achtergrond van de onafhankelijkheidsstrijd van Frans-Indochina tussen 1935 – 1954
Alleenstaande plantagebezitster Eliane Devries adopteert de wees Camille, een voormalige prinses
Eliane en Camille worden beiden verliefd op een jonge Franse officier Jean Baptist
Camille wordt gekoppeld aan een Vietnamese communist, echter zij zoekt Jean Baptist door heel Vietnam
Jean Baptist zit gevangen in een slavenkamp in Halong Bay en wordt daar gevonden door Camille
Eliane keert uiteindelijk in 1954 terug naar Frankrijk.

De film is op locatie gedraaid in schitterend landschappen, vooral Halong Bay

Toegang: leden € 2, niet leden € 3

dit was de tweede pagina tijdens de corona periode van maart – juni 2020

Na de aankondigingen van 24 maart is het duidelijk: het hele voorjaarsprogramma van Ars Longa is geschrapt. Na 1 juni informeren we u over verdere activiteiten.
Ondertussen bieden we u hier – in plaats van filmavond – verwijzingen naar films over kunst op het internet.
Heeft u ook een suggestie en een link: laat het weten

Films en Muziek

NBE : De nieuwjaarsconcerten
IDFA films collectie
Honderden gratis documentaires, eerder getoond op IDFA
Turner: Painting The Industrial Revolution
BBC film, Engels gesproken
Het geheim van de Meester – Vermeer
NPO film, Nederlands gesproken
Het geheim van de Meester – Karel Appel
NPO film, Nederlands gesproken
Concertgebouw: Zondagmorgenconcerten
Muziek : Beethoven voor heel Nederland
Rotterdams Philharmonisch Orkest
Prelinger Archives
Duizenden (amateur-, opdracht-) films
George Melies Connection
Films van film-pionier Melies van rond 1900
dit was de voorpagina tijdens de corona periode van maart – juni 2020

Nieuws

Na de aankondigingen van 24 maart is het duidelijk: het hele voorjaarsprogramma van Ars Longa is geschrapt. Na 1 juni informeren we u over verdere activiteiten.
Ondertussen bieden we u hier – in plaats van onze exposities en activiteiten – virtuele bezoeken aan musea.
We zijn begonnen met het Rijksmuseum, van Goghmuseum, en Guggenheim, en breiden dat, al gaande, uit. U klikt, stapt er binnen en kunt door het hele museum lopen (met muis en pijltjes). Of u krijgt de hele collectie te zien in plaatjes met tekst
Ook kregen we enkele suggesties voor “Films” over kunst: klik op films en ga naar de film-pagina.

Een blik op kunst uit de hele wereld                                                      Films, video’s en Muziek

Beauty is a line
Rijksmuseum twente
Corona kunst
Artist’ impressions van het corona virus
Noord-Brabants Museum
Elke week een nieuwe tour met Lucas de Man
Boccaccio’s Decamerone in 10 dagen
Elke avond een nieuw verhaal, bij ITA en VPRO
Daily Overview: Landschap als kunst
een virtuele tour; klik hier voor alle Vaticaanse musea
Kunstmuseum, Den Haag
Elke dag een nieuw landschapskunst foto
Sixtijnse kapel, Rome
een virtuele tour; klik hier voor alle Vaticaanse musea
National Gallery, London
een virtuele tour door 18 zalen; klik hier voor alle Vaticaanse musea
Taj Mahal, India
een virtuele tour
Rijksmuseum, Amsterdam
een virtuele tour
Van Gogh museum, Amsterdam
een virtuele tour
Van Abbe museum, Eindhoven
een blik op de collectie
Guggenheim, New York
een virtuele tour
Ars Longa on-line galerie
Werken van Ars Longa leden
Musée d’Orsay, Parijs
een virtuele tour

Bert van den Heuvel
PopUpGalerie 7/8 maart

Bert van den Heuvel werd in 1949 geboren in Eindhoven. Hij heeft een technische opleiding waarin hij leerde omgaan met diverse materialen. Bertj heeft daar nu nog steeds profijt van. In de loop der jaren heeft hij deze kennis uitgebreid en door de jarenlange ervaring en experimenteren komt hij tot opvallende resultaten. Hij woont inmiddels alweer bijna 20 jaar in Son waar hij, als lid van Kunstvereniging Ars Longa, al diverse exposities heeft gehad. Steeds opnieuw weet hij te verrassen met nieuw werk. Als je door zijn tentoonstelling loopt lijkt het wel of er verschillende kunstenaars aan het werk zijn geweest.
Bert heeft zijn werk ingedeeld in verschillende thema’s:
– Materialen, zoals roerhoutjes, kokers, potten en kwasten die hij als huisschilder gebruikte heeft hij verwerkt in zijn kunstwerken. Een ander zou ze weggooien – hij recyclet.
– Het volgende thema, zee en strand, is op zich ook al heel divers. Soms is iets heel herkenbaar en een andere keer wordt de verf wat losser opgezet.
– Bij het thema vrije expressie wordt vooral de nadruk gelegd op de compositie van de kleuren.
Al met al een zeer interessante expositie. Bert is zelf beide dagen in De Sonnerie aanwezig.

Catherine Deneuve
Filmcyclus voorjaar 2020

Europa’s grootste filmster wordt ze wel genoemd.
Catherine Deneuve heeft in elk geval een indrukwekkend oevre van meer dan 50 films.
Dit voorjaar draaien we daar drie van, op 19 februari en 10 en 24 maart.

We beginnen met “Le Dernier Metro”, over een driehoeksverhouding in bezet Parijs.
Le dernier Métro is de op twee na laatste film van regisseur François Truffaut, en een van zijn meest succesvolle. De film kreeg tien Césars uitgereikt – onder andere die voor beste film, beste acteur, beste actrice en beste regisseur – en werd genomineerd voor een Oscar en een Golden Globe. Truffaut maakte de film als deel van een drieluik over entertainment; een eerdere film, La nuit Américaine (1973) ging over de wereld van de film, hij had een script geschreven voor een film over muziek, L’Agence Magique, en Le dernier Métro gaat over de wereld van het theater.

De film speelt zich af ten tijde van de Tweede Wereldoorlog, en aan de basis staat een driehoeksverhouding, net als in zijn eerdere films als bijvoorbeeld Jules et Jim en Les deux anglaises et le continent.
Uit angst voor de Duitsers houdt de Joodse theaterdirecteur Lucas Steiner zich verborgen in de kelder van het theater. Zijn niet-Joodse vrouw Marion (Catherine Deneuve) heeft het beheer over het theater overgenomen, en samen met een nieuwe regisseur bereiden ze een theaterstuk voor. Bernard Granger (Gérard Depardieu) neemt een hoofdrol in het stuk op zich, en komt zo in aanraking met Marion, die de vrouwelijke hoofdrol zal spelen. Via een rooster kan Steiner in de kelder horen wat er op het toneel gebeurt, en zo geeft hij zijn aanwijzingen om dit stuk tot een succes te maken. Maar voor Daxiat, een invloedrijke anti-Joodse theaterrecensent van het blad Je suis partout, is de naam van het theater nog altijd bezoedeld door de Joodse oud-eigenaar, en hij heeft zo zijn eigen ideeën over de toekomst van het theater.
De titel van de film, ‘de laatste metro’, is een verwijzing naar het feit dat tijdens de bezetting de mensen koste wat het kost de laatste metro moesten nemen om op tijd thuis te zijn. Omdat door gebrek aan brandstof de huizen ’s avonds lastig warm te houden waren, bezochten veel mensen een theater of horecagelegenheid. De theaterstukken waren zo geprogrammeerd dat ze net voor de laatste metro afgelopen waren.
Wie een spannende oorlogsfilm verwacht, komt bedrogen uit met deze film, want Truffauts film richt zich meer op de instandhouding van het theater dan op de dagelijkse realiteit. De dreiging die er van de bezetters uitgaat blijft beperkt tot het hier en daar opduikende Duitse uniform, en de tirades die de theaterrecensent tegen Joodse invloeden op de radio houdt. Op de achtergrond speelt de oorlog echter wel mee, want het is van invloed op alles wat er in het theater gebeurt.
Le dernier métro is vooral een ode aan het theater en ook (opnieuw) een verkenning van de liefde tussen een vrouw en twee mannen, op Truffauts geheel eigen manier. Hoewel die liefde zeker in de eerste helft van de film bijna afwezig lijkt, wordt dit door de afloop van de film in een ander licht gezet, als blijkt dat er al die tijd meer speelde dan op het eerste gezicht duidelijk werd. De film wordt grotendeels gedragen door de acteerprestaties van Deneuve en Depardieu, die daarin niet teleurstellen. Daarnaast biedt de film ook een interessante blik op de theaterwereld ten tijde van de Tweede Wereldoorlog, waarin het leven eigenlijk voor veel mensen ongestoord doorging, maar wel met een constante dreiging op de achtergrond.

Toegang: leden € 2, niet leden € 3

Kleine kunstreis:
Wineke Gartz in Kröller-Müller Museum

Op 1 maart gaan we een “kleine kunstreis” maken. De uitnodiging volgt nog.

Het is leuk om weer eens naar het Kröller-Müller Museum te gaan, maar nu hebben we een extra reden.

Wineke Gartz is de derde kunstenaar in de reeks Vestibulum. Deze titel verwijst naar de plek waar de tentoonstellingen plaatsvinden: de voormalige entree van het museum in het door architect Henry van de Velde ontworpen en in 1938 geopende gebouw.
Voor Le rêve, la route, le mur put Wineke Gartz uit haar reservoir aan beelden om de oude entree van het museum te transformeren tot een ’levend schilderij’, een sensitieve omgeving van beeld en geluid die de beschouwer volledig omringt. Kijken is volgens Gartz geen activiteit van het oog alleen. Het lichaam, het verstand, de herinnering, dromen en de ervaringen van de ‘kijker’ spelen een even belangrijke rol, en ook het fysieke bewegen door het werk en de ruimte heen. Met ‘le mur ’ in de titel verwijst ze naar de basale functies van muren: zowel bescherming en geborgenheid bieden als buitensluiten en gevangen houden, maar ook naar muren als concretisering van een plan, een droom: ‘le rêve’: een museum voor een collectie.